Activiteiten

Nijntje (ouder/kindgymnastiek en peutergym)

Nijntje is speciaal bedoeld voor peuters van 1,5 tot en met 4 jaar, die samen met hun (groot)ouder of oppas lekker willen gymmen in een echte gymzaal. “Mijn kind loopt op deze leeftijd nog maar net”, zult u zeggen. Dat is waar. Maar juist het opdoen van veel bewegingservaring is op deze leeftijd ontzettend belangrijk. De peuters van 3 en 4 jaar mogen ook zonder (groot)ouder of oppas gymmen.

De gymles kan gezien worden al een schakel in de opvoeding die niet mag ontbreken. Uw kind leert tijdens de les onder meer hoe kleine opdrachten moeten worden uitgevoerd. In de ontmoeting met andere kinderen leert de peuter hoe rekening met elkaar gehouden moet worden en dat je op je beurt moet wachten. Daar komen dan ook nog andere dingen bij, zoals het zingen in een kring. Samen bewegen zal het contact tussen u en uw kind alleen maar verstevigen en de peuter meer zelfvertrouwen geven.

De peuters krijgen spelenderwijs wisselende bewegingssituaties aangeboden, waardoor ze geprikkeld worden om te bewegen: klimmen, klauteren, springen, balanceren, hangen en rollen. Wat thuis niet altijd kan en mag, is wel mogelijk in de gymzaal onder gediplomeerde leiding. Zo wordt de motorische ontwikkeling van de kinderen al op jonge leeftijd gestimuleerd, met het veilige gevoel van een ouder (of andere volwassene) in de buurt.

Bij Nijntje leren peuters en kleuters beter bewegen met beweegdiploma Nijntje.

De Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU) en DSTV zijn een meerjarig samenwerkingsverband aangegaan met de ambitie om meer kinderen jaar te stimuleren om spelenderwijs beter te leren bewegen. DSTV is in bezit van het Beweegdiplomakeurmerk en Nijntje is de ambassadeur van het Beweegdiploma.

Het keurmerk Beweegdiploma geeft onder andere aan dat de trainers van DSTV peuters en kleuters alle belangrijke vormen van bewegen kunnen leren.

Meer informatie kunt over Nijntje beweegdiploma kunt u vinden op https://dutchgymnastics.nl/beweegdiploma/


Afhankelijk van de grootte van de groep kunnen bij toerbeurt ouders ingeschakeld worden om een handje te helpen. 
Zodra de leeftijd van 4 jaar is bereikt kan afhankelijk van de motorische ontwikkeling, doorgestroomd worden naar de Kabouters.


Kabouters

Bij de kabouters wordt kleutergym gegeven en is voor jongens en meisjes van 4 en 5 jaar.
We laten ze voorzichtig proeven aan de basis van het gymnastiek gebeuren, en we proberen ze om verschillende basis elementen spelenderwijs aan te leren. Het is vaak verassend om te zien hoe deze kinderen versteld kunnen staan van wat ze allemaal kunnen, hoe ontzettend snel ze leren en vooruit gaan, en hoe hun zelfvertrouwen wordt opgebouwd.
Voor kinderen die faalangst hebben of wat ‘bangig’ zijn kan gym een goede manier zijn om angsten te overwinnen en grenzen te verleggen. Ze leren er meer te durven en op een veilige manier te bewegen.

Afhankelijk van de groepsgrootte kan de kleuterleidster worden geassisteerd door hulpleidsters/ouders. Zo krijgen alle kinderen persoonlijke aandacht.

Zodra de leeftijd van 6 jaar is bereikt, kan er doorgestroomd worden naar Gymnastiek, De Rebels of de Jumpers.

 

Toestelgymnastiek en Turnen

Kinderen van 6 tot en met 12 jaar leren gymmen op toestellen en krijgen ook les in de andere onderdelen van gym­nastiek. Gymnastiek staat aan de basis van het turnen. Bij voldoende belangstelling kan aan gymwedstrijden worden meegedaan.
Beleeft uw kind veel plezier aan het gymmen op toestellen, dan kan er in overleg met de turntrainster doorgestroomd worden naar het turnen.

Toestelturnen of kortweg turnen is een individuele sport die wordt uitgevoerd met behulp van toestellen. Het (toestel)turnen is een onderdeel van de gymnastieksporten een vervolg op het toestelgymnastiek. Turnen is een sport waarbij kracht, flexibiliteit, snelheid, coördinatie, balans en elegantie naar voren komen. Al deze eigenschappen zijn van groot belang in de sport. Sommige toestellen en elementen vragen veel van bepaalde eigenschappen, bijvoorbeeld balk bij de dames, waar elegantie en balans sterk in naar voren komen. Maar sowieso zijn op alle toestellen alle eigenschappen benodigd en kunnen deze elkaar ook sterk aanvullen.

Flexibiliteit, ook wel lenigheid, kan de kans op blessures verminderen. Kracht maakt veel elementen makkelijker. Ook oefeningen zijn dan minder moeilijk, turnen is een erg intensieve sport: een krachtsexplosie en daarna weer uitrusten.

De basis voor het turnen heb je geleerd bij toestelgymnastiek. Het aantal trainingsuren wordt in overleg bepaald en bedraagt maximaal 2,5 uur. Er wordt getraind op D1- en D2-niveau.

In de regio kan bij andere verenigingen meer uren worden getraind.

Bij voldoende belangstelling wordt aan turnwedstrijden meegedaan. Mogelijk dat we daaraan samen met andere verenigingen meedoen.

Zodra de leeftijd van 12 jaar is bereikt en men niet wil turnen, kan men naar de Bootcamp of Streetdance.


De Rebels

De Rebels zijn dol op ravotten, klauteren, spelletjes, springen, rollen, apekooi en ga zo maar door. Deze nieuwe activiteit bij DSTV komt in de plaats van de jeugdgym en freerunning. Het plezier en het bewegen staat voorop!
Als het mooi weer is, verplaatsen we de activiteiten naar buiten.
Iedereen in de leeftijdscategorie van 6 t/m 12 jaar is welkom!


Bootcamp

Wil je aan je conditie werken? Dan is er voor de leeftijdsgroep van 12 jaar en ouder de bootcamp. Een bootcamp is een spierversterkende trainingsmethode uitgevoerd in teamverband onder professionele begeleiding. Het doel is om de kracht en uithouding te verbeteren door intense groepstrainingen gedurende de periode van drie kwartier. Door het teamverband sporten de deelnemers intenser dan ze individueel zouden doen, zodat de efficiëntie van de training verhoogt.
Bootcamp is tijdens de zomertijd buiten en zodra de wintertijd ingaat, in de sportzaal.


Streetdance

Streetdance is een moderne dansstijl. Het is niet gewoon dansen, maar een combinatie van techniek, pasjes en goed ritmegevoel. Vaak zijn de bewegingen ontleend aan videoclips. Er wordt meestal op moderne muziek gedanst. Er is een streetdancegroep voor de leerlingen van de basissschool en een groep voor het voortgezetonderwijs.



 

Jumpers

Ben je 6 jaar of ouder en ben je gek op springen? Dan zijn de jumpers misschien wel wat voor jou. De jumpers doen niks anders dan springen en nog eens springen! Ze maken o.a. gebruik van plankolines en minitrampolines en maken de mooiste sprongen en salto’s.


Activiteiten voor 16 jaar en ouder/volwassenen

Yoga

Een training voor lichaam en geest. Elke les begint met een korte meditatie gevolgd door asana’s (yoga oefeningen en houdingen) en pranayama (ademhalingsoefeningen). De les eindigt met een meditatieve ontspanning. De yoga vorm is Hatha Yoga, ideaal ter voorkoming of bestrijding van stress gerelateerde klachten.


 

 

Pilates

Dit is een mind-body bewegingsvorm, waarin de bewegingen zeer bewust worden uitgevoerd. Hierdoor word je je bewust van je lichaamshouding, bewegingstechniek en ademhaling, met als resultaat o.a. verhoogde flexibiliteit, verbeterde lichaamshouding, een sterke en soepele rug en een plattere buik. Pilates is een bewegingsvorm, waarbij resultaten snel te merken zijn, maar waarbij je geen pijn hoeft te lijden om deze positieve resultaten te behalen en is voor nagenoeg iedereen toegankelijk. Pilates werd jarenlang door dansers en atleten gebruikt om te revalideren van blessures en om de balans tussen kracht en souplesse te verbeteren. De les bestaat grotendeels uit grondoefeningen.

 

Piloga

Dit is een combinatie van Pilates en het asana gedeelte van een (power) yogales.

 

 

 

 

BBB

Dit is een training waar alleen spierversterkend wordt gewerkt. De BBBB’s (Borst, Billen, Benen en Buik) worden getraind maar daarnaast ook de rug, schouders en armen. De les wordt gegeven op muziek, waarbij gebruik gemaakt wordt van dumbells, kleine gewichtjes en dynabands.
Wil je specifiek de spieren van je buik, benen en billen trainen? Dan is BBB wat voor jou!

 

Keepfit

U fietst en wandelt graag, maar zoekt een aanvulling om ook de rest van het lichaam fit te houden. Dan is Keep Fit iets voor U. Elke week wordt gewerkt aan de grote spiergroepen in functionele oefeningen. Niet alleen kracht maar ook soepelheid wordt getraind in een afwisselende trainingsvorm. Is het de ene keer bewegen op muziek, de andere keer is het een circuittraining, een (bal) spel en ..... bij aangenaam wellicht naar buiten voor bijvoorbeeld sportief wandelen.
Doelgroep voor Keep Fit zijn mannen en vrouwen van 25+.

 

Jazzdance

Bij Jazzdance kunnen er in de lessen allerlei mogelijke dansstijlen voorkomen. Denk aan latin, afrikaans, musicaldans, moderne dans. Elke les begint met een conditionele dans als warming up. Daarna volgen spierversterkende oefeningen, zoals ook bij andere trainingen. Het laatste half uur wordt echt gedanst. Deze dans in dit half uur wordt in 6-8 weken ingestudeerd; elke week wordt een nieuw stukje aangeleerd.
Leeftijd > 25 jr

 

Loopgroepen

Wil je hardlopen in en om Peize? Wil je jouw conditie verbeteren en ben je graag buiten? Wil je sportend genieten van de prachtige natuur in de omgeving van Peize? Zoek je een gezellige groep mensen om samen mee te trainen? Dat kan bij de Loopgroep DSTV Peize!

Er zijn twee trainingsavonden: de dinsdagavond en de woensdagavond. Op beide avonden duurt de training ca. één uur, van 19.30 uur tot 20.30 uur. Het start- en eindpunt is Café Kok bij De Pol. Op dinsdagavond is de training iets intensiever en langer. De training is buiten en gaat in principe altijd door, bij zon en bij regen. In de training kan iedereen op zijn eigen niveau meedoen.

Of je recreatief wilt hardlopen of op basis van een schema naar een door jou gekozen wedstrijd wilt toewerken, beide zijn mogelijk bij de loopgroep. Tijdens de trainingen wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met het eigen niveau van elke loper. De training bestaat uit een warming-up, rek- en strekoefeningen en een afwisselend kernprogramma met een cooling down. Het lopen staat centraal, maar het loopplezier staat voorop.

De loopgroep is aangesloten bij de Atletiekunie. De trainingen vinden plaats onder leiding van één van door de Atletiekunie gediplomeerde trainers.

De loopgroep heeft een werkgroep, die allerlei activiteiten organiseert, o.a. clubkampioenschappen 5, 10 en 15 km en cross, een trainingsweekend op één van de Waddeneilanden, een running diner, gezamenlijke deelname aan wedstrijden, clubkleding.

Twee keer per jaar krijgen de leden van de loopgroep het Hardloopblad.

 

Heren conditiegym

De heren-senioren werken in een uur aan de algemene conditie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van diverse toestellen zoals een roeimachine.

 

 

 

 

 

 

© Copyright 2006 DSTV Peize

Voor vragen en opmerkingen over de inhoud van de site mail de voorzitter

Voor technische vragen mail de webmaster